Pitch- en presentatietechnieken

Training pitch- en presentatietechnieken training (ook online)

Wist u dat een boodschap meer vertrouwen wekt wanneer deze met een bepaald volume en tempo uitgesproken wordt? En dat uw luisteraars eerder overtuigd zijn wanneer u de juiste intonatie aan het einde van elke zin toepast? Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het gebruik van de stem veel invloed heeft op het resultaat van uw pitch of presentatie. De inhoud heeft slechts 7% invloed!

Ik ben getraind in het snel detecteren van ‘ruis’ in uw stem en de oorzaak daarvan. Met behulp van eenvoudige technieken leer ik u een aangename, overtuigende spreekstem te gebruiken. Daarnaast deel ik mijn expertise over succesvol presenteren en pitchen met u.

Maar zo spreek ik nou eenmaal

Veel mensen denken dat ze niets aan hun stem kunnen veranderen. Gelukkig is dat niet het geval. Spreken kun je leren, het is gewoon een techniek. Iedere stem heeft in potentie de mogelijkheid om een boodschap natuurlijk en krachtig over te brengen. Samen gaan we de mogelijkheden van uw eigen stem onderzoeken. Het zal u verrassen om te ontdekken wat bijvoorbeeld klankleur, tempo en de juiste adembeheersing voor u kan betekenen.

Training: effectief, eenvoudig en snel

Saaie toonladders, open deuren en eindeloze tongbrekers? Welnee! Ik leer u een aantal vaardigheden en u zult verbaasd zijn over de invloed hiervan op uw manier van spreken. Het zijn technieken die eenvoudig en op natuurlijke wijze te leren zijn. Dat geldt ook voor de non-verbale presentatietechnieken die ik aanbied. Bovendien staan laagdrempeligheid en een plezierige sfeer bij al mijn sessies voorop!

Voor wie?

De volgende mensen heb ik succesvol geholpen

  • CEO’s & CFO’s
  • Managers
  • Sales- en marketingmedewerkers
  • Advocaten
  • Beroepssprekers (seminars)
  • Hoogleraren
  • Ondernemers

“Overtuigen begint bij de stem”

presentatie-coach-enschede

Expertise

Dankzij mijn conservatoriumstudie Solozang en jarenlange ervaring als docent en performer, weet ik exact hoe onze stem werkt. Ik ben getraind in het opsporen en oplossen van problemen rondom de volgende facetten:

  • Toonhoogte
  • Volume
  • Optimalisatie verstaanbaarheid (articulatie)
  • Intonatie
  • Spreektempo
  • Klankkleur
  • Warming-up stem
  • Beheersing/controle stem
  • Stemproblemen
  • Zelfvertrouwen uitstralen
  • Microfoontechnieken
  • Media-gebruik
  • Signalen uit het publiek
  • Ruimtegebruik
  • Non-verbale communicatie

Hoe kan ik mijn stemgebruik verbeteren?

Er zijn een aantal zaken die u zelf kunt doen om een stem in optimale conditie te houden en te verbeteren. Schreeuwen, hard meezingen, fluisteren en ‘grappige stemmetjes’ opzetten, zijn belastend voor uw stembanden. Laat ook vooral de keelsnoepjes met menthol of eucalyptus liggen, want deze verdoven de keel waardoor u onbewust uw stem nog meer gaat belasten. Het vochtig houden van de keel wanneer u veel praat heeft wél een gunstige invloed.
En neem stemproblemen serieus. Hoort een kraakje in uw stem, een raspend geluid of heeft u vaak last van schorheid en keelpijn? Laat een specialist ernaar kijken.

Een stemcoach of stemtrainer kan helpen de stem intenser te laten klinken door op zoek te gaan naar de juiste resonantie van de stem. Een andere lichaamshouding, het ontspannen van de kaak of een andere ademhaling zijn soms al voldoende. Ook spreekritme en articulatie kunnen verbeterd worden tijdens een stemtraining. Alles hangt af van de ademhaling en om dat voor jezelf een automatisme te maken, is bijna niet te doen zonder dat iemand je daarbij helpt.

Hoe maak ik een goede presentatie?

De basis van goed stemgebruik en dus een goede presentatie, begint bij rust. Wanneer u de zekerheid heeft dat uw presentatie inhoudelijk sterk is, neemt dat veel spanning weg. U kunt zich veel beter focussen op uw presentatie wanneer u uw stem beheerst.

Start en eind
Wist u dat de eerste 30 seconden bepalen of men verder luistert naar uw verhaal? Een sterke opening is dus zeer belangrijk. Vertel direct iets dat boeit, nieuwsgierig maakt of spannend is. En een hele sterke is: breek het ijs. Door te starten met een grapje of humoristische anekdote, trekt u niet alleen de aandacht, maar een lachend publiek vermindert ook uw stress. Wilt u dat het publiek de boodschap blijft herinneren? Dat bereikt u met een krachtig einde en heldere samenvatting.

Pauzes
Pauzes in uw verhaal zijn enorm belangrijk. Het kalmeert niet alleen uw zenuwen, het maakt uw verhaal ook sterker. De toehoorders krijgen even een momentje om alles te verwerken wat u zojuist gezegd heeft. En het wekt nieuwsgierigheid en daarmee hernieuwde aandacht op voor wat gaat volgen. Tip: om tijdens het spreken de pauzes niet te vergeten, kunt u ze in grote letters op uw geschreven speech noteren.

Max 3 Hoofdpunten
Uit onderzoek is gebleken dat mensen maximaal drie dingen echt goed kunnen onthouden. Houd daar rekening mee bij de voorbereiding van uw verhaal.

Wie is uw publiek?
Door van tevoren goed uit te zoeken wie uw publiek is, kan de presentatie daarop aangepast worden. Bestaat de groep toehoorders bijvoorbeeld met name uit leken, dan is het verstandig geen vakjargon te gebruiken. Verdieping in de doelgroep maakt ook dat u zich beter kunt voorbereiden op eventuele vragen.

Kern van de presentatie
Door uzelf de volgende vragen te stellen, zorgt u dat een commerciële presentatie het beste resultaat oplevert:

  1. Welk probleem/uitdaging hebben de aanwezigen waarvoor ze een oplossing hopen te krijgen in de presentatie?
  2. Welke bezwaren kan ik wegnemen? Bijvoorbeeld een oplossing die te duur is, te veel tijd kost, niet toekomstbestendig is, etc.
  3. Waarom kunnen de aanwezigen beter voor mijn oplossing kiezen dan voor de oplossing van een ander?
Presentatiecoach-Enschede

Hoe kan ik een goede pitch maken?

Door van tevoren te zorgen dat uw sales pitch inhoudelijk ijzersterk is, kunt u zich tijdens het spreken helemaal focussen op uw non-verbale- en stemtechnieken!

Voorbereiding pitch
Zorg bij de voorbereiding dat u niet te veel wilt vertellen binnen de beschikbare tijd. Een makkelijk rekensommetje is dat we ongeveer 75 woorden per minuut spreken.

Bij de voorbereiding van uw pitch kunt u succesvolle modellen toepassen zoals het AIDA-model. Hierover is online voldoende informatie vinden. Ook het Why-model van Simon Sinek kan goede ondersteuning bieden.

Krachtig einde
Bij een sales pitch is de afsluiting van groot belang. Een krachtig einde vormt een zogenoemde call-to-action: dit kan bijvoorbeeld een vervolggesprek zijn, aanmelding voor een gratis e-book, of daadwerkelijke aankoop. Vergeet ook niet enkele visitekaartjes achter hand te houden voor geïnteresseerden. 

Death by PowerPoint
Een absolute don’t is het verkeerd gebruik van visueel materiaal als PowerPoint. Er is zelfs een term voor: Death by PowerPoint. Door de toehoorders te veel informatie te laten zien, luisteren ze niet meer naar u. In plaats daarvan gaan ze de tekst van uw diapresentatie lezen. Of uitgebreid het beeldmateriaal bekijken. Visueel materiaal mag alleen úw verhaal versterken, niet overnemen. Het kan perfect dienen om de inhoud te laten ‘beleven’ in plaats van alleen aan te horen.

Wat zijn de beste tips voor een goede elevator pitch?

Tijdens een elevator pitch heeft u zeer beperkt de tijd om uzelf, uw dienst of uw product te presenteren. Gemiddeld gaat het om 30 tot 120 seconden. Het is logisch dat u door de beperkte tijd de neiging heeft om snel te spreken. Dat is echter funest voor het resultaat! Niet alleen bent u slecht te verstaan, maar u en uw boodschap komen ook ongeloofwaardig over. Oefen daarom vooraf meerdere malen met een timer. Beter een kortere boodschap die iedereen verstaat en gelooft, dan een boodschap die überhaupt niet aan komt.

Bedenk dat uw elevator pitch in wezen antwoord moet geven op de volgende vraag: wat heeft mijn (potentiële) klant aan mijn bedrijf, dienst of product?

Bron: https://www.swocc.nl/kennisbank-item/stemgebruik-en-overtuigingskracht-de-juiste-techniek/